Напрямок міжнародного співробітництва започаткований і діє в рамках Міжнародної стратегії університету з метою створення й посилення міжнародних зв’язків між Факультетом спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова та іноземними науковими й науково-освітніми установами. Це спрямовано на розширення академічної мобільності студентів і викладачів факультету, а також започаткування та реалізацію спільних наукових і науково-освітніх проєктів у сфері спеціальної та інклюзивної освіти.
Запрошуємо студентів і викладачів долучатися до міжнародного співробітництва та реалізації міжнародних ініціатив!

З 26.03.2025 року на факультеті спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова розпочинається впровадження оновленого курсу «Психологія травмуючих ситуацій».
Мета курсу: ознайомити здобувачів освіти з особливостями посттравматичних станів у людей, які зазнали різних видів психічної травматизації, а також з особливостями психічної травматизація у дітей та підлітків; здобувачі вищої освіти мають оволодіти методами діагностики та психологічної допомоги особам, які зазнали травматичного стресу.
Зміст навчального курсу
Тема 1. Вступ до психології травмуючих ситуацій.
Тема 2. Психологічні особливості травмуючих ситуацій та їх вплив на людину.
Тема 3. Основи психотерапії травмуючих ситуацій.
Тема 4. Тілесно-орієнтована терапія та соматичний підхід.
Тема 5. Визначення поняття та механізми психічної травми
Тема 6. Травматична подія.
Тема 7. Нейробіологія травми.
Тема 8. Психічні розлади на різних етапах надзвичайних ситуацій.
Тема 9. Травма у дитячому віці.
Тема 10. Екстрена психологічна допомога в екстремальних ситуаціях.
Тема 11. Групова психотерапія та підтримка в контексті травми
Тема 12. Етика та професійна відповідальність у роботі з травмою
Термін проведення: 26.03.2025 – 09.05.2025 року
Форма проведення: офлайн
Місце проведення: м. Київ, вулиця Пирогова, 9










Метою циклу тренінгів було надання практичних інструментів для визначення та аналізу ключових проблем, пов'язаних із забезпеченням інклюзивного освітнього простору, з акцентом на оцінку потреб та можливостей осіб з особливими освітніми потребами.
У тренінгу взяли участь здобувачі освіти спеціальності «Спеціальна освіта» та «Психологія», фахівці закладів освіти.
Програма тренінгу охопила такі теми:
- Універсальний дизайн в освіті: принципи, розумні пристосування, адаптація освітнього середовища.
- Забезпечення фізичного супроводу осіб з порушеннями зору: організація безбар’єрного середовища, послуга фізичного супроводу.
- Використання тактильних засобів навчання: тифлоадаптація творів мистецтва, адаптація зображень, інформація шрифтом Брайля.
- Доступність вербальної інформації: матеріали у форматах легкого читання, європейські стандарти, аудіодискрипція, розробка доступних інформаційних ресурсів.
- Доступність інформації для осіб з порушеннями слуху: міміко-жестове мовлення, дактильна абетка, українська жестова мова, організація супроводу осіб з порушеннями слуху.
- Доступність візуальної інформації: збільшувальні засоби, оформлення приміщень, принципи розробки доступного сайту та навчальних матеріалів.
Останнє тренінгове заняття відбулося у Музеї видатних діячів української культури, куди були запрошені представники музеїв, закладів освіти та учасники циклу тренінгів. Під час останнього заняття було узагальнено основні аспекти створення безбар’єрного освітнього, культурного та соціального середовища. Спікерами на заході стали провідні науковці та практичні працівники закладів культури, освіти та реабілітації осіб з обмеженнями можливості функціонування. Учасники тренінгу мали змогу долучитися до аналізу практичних кейсів.
Учасники тренінгу отримали цінні знання та практичні навички, необхідні для створення інклюзивного освітнього простору. Вони навчилися:
- Аналізувати потреби та можливості осіб з особливими освітніми потребами.
- Застосовувати принципи універсального дизайну в освітньому середовищі.
- Забезпечувати фізичний супровід та використовувати тактильні засоби навчання.
- Робити доступною вербальну та візуальну інформацію.
- Розуміти значення використання жестової мови для організації супроводу осіб з порушеннями слуху.








У межах реалізації освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», який здійснюється спільними зусиллями Українського державного університету імені Михайла Драгоманова та Університету Вітаутаса Магнуса (Литва), відбулося оновлення курсу «Організація безбар’єрного освітнього простору» у відповідь на виклики, пов’язані з бойовими діями на території України.
Оновлені теми курсу охоплюють наступні аспекти:
- Поняття «інвалідність», «обмеження життєдіяльності», «обмеження можливості функціонування».
- Міжнародний досвід із створення безбар’єрного простору.
- Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні.
- Універсальний дизайн в освіті. Ресурсне забезпечення освітнього середовища.
- Організація архітектурної доступності закладів освіти.
- Організація інформаційної і цифрової доступності закладів освіти.
Навчання за курсом включає лекції, практичні та лабораторні заняття, що проходять у форматі обговорень та тренінгів у період з березня по квітень 2025 року. Зокрема, з 10 по 13 березня 2025 року відбулися лекційні та тренінгові заняття, у яких взяли участь студенти спеціальностей «Спеціальна освіта» та «Психологія», а також фахівці закладів освіти міста Києва.
У межах заняття на тему: Поняття «інвалідність», «обмеження життєдіяльності», «обмеження можливості функціонування» були висвітлені основні аспекти теми: Визначення ключових понять теми; Вивчення законодавчої бази України (законів про реабілітацію осіб з інвалідністю та у сфері охорони здоров’я); Ознайомлення з універсальними стандартами виготовлення символів доступності; Впровадження Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я (МКФ) та класифікації інвалідності.
Під час лекції учасники аналізували реальні кейси, виявляли бар’єри у житті людей з інвалідністю, обговорювали відмінності між інвалідністю та особливими освітніми потребами.
Під час практичного заняття були опрацьовані нормативні документи та охарактеризовані концепції існуючих моделей інвалідності: моральна модель, благодійна модель, медична модель, реабілітаційна модель, економічна модель, соціальна модель, британська модель, модель HANDICAP, культурна модель, правозахисна модель.
Під час лабораторного заняття у підгрупових формах роботи аналізувались реальні приклади стереотипів по відношенню до осіб з інвалідністю, а також приклади фізичних, ментальних та інформаційних бар’єрів, з якими зустрічаються особи з інвалідністю у різних соціальних сферах.
Участь у таких заходах є важливим кроком для підготовки фахівців, які готові до співпраці з людьми, що зазнали травм чи мають інвалідність внаслідок війни. Це сприяє формуванню інклюзивного середовища у закладах освіти та суспільстві.

З 10.03.2025 року на факультеті спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова розпочинається впровадження оновленого курсу «Організація безбар’єрного освітнього простору».
Мета курсу: ознайомлення студентів з питаннями створення безперешкодного середовища для всіх груп осіб, забезпечення рівних можливостей кожній людині реалізовувати свої права, отримувати освітні послуги на рівні з іншими шляхом інтегрування фізичної, інформаційної, цифрової, соціальної та освітньої безбар’єрності.
Зміст навчального курсу
Модуль 1. Безбар’єрність як державна політика
Тема 1. Поняття «інвалідність», «обмеження життєдіяльності», «обмеження можливості функціонування».
Тема 2. Міжнародний досвід із створення безбар’єрного простору
Тема 3. Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні.
Модуль 2. Безбар’єрність в освітньому середовищі
Тема 1. Універсальний дизайн в освіті. Ресурсне забезпечення освітнього середовища.
Тема 2. Організація архітектурної доступності закладів освіти.
Тема 3. Організація інформаційної і цифрової доступності закладів освіти.
Термін проведення: 10.03.2025 – 30.04.2025 року
Форма проведення: офлайн
Місце проведення: м. Київ, вулиця Пирогова, 9

ФАКУЛЬТЕТ СПЕЦІАЛЬНОЇ ТА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
З 05.03.2025 року на факультеті спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова стартує цикл освітніх тренінгів «Забезпечення інклюзивного освітнього простору».
Мета тренінгу: Надання практичних інструментів для визначення та аналізу ключових проблем, пов'язаних із забезпеченням інклюзивного освітнього простору, з акцентом на оцінку потреб та можливостей осіб з особливими освітніми потребами.
Завдання тренінгу:
- Історичний аналіз створення безбар’єрного середовища. Ознайомлення с чинними вимогами законодавства та нормативними документами щодо забезпечення безбар’єрного освітнього середовища.
- Оцінка потреб та можливостей осіб з особливими освітніми потребами з метою створення безбар’єрного освітнього середовища.
- Надання практичних інструментів для вирішення ключових питань, пов'язаних із створенням інклюзивного освітнього простору.
- Формування вмінь та знань щодо забезпечення інклюзивності в освітньому середовищі
Термін проведення: 05.03.2025 – 24.03.2025 року
Час проведення: 10.00 – 16.00
Форма проведення: офлайн
Місце проведення: м. Київ, вулиця Пирогова, 9




В умовах воєнного стану Український державний університет імені Михайла Драгоманова активно працює та розробкою та реалізацією проєктів, які спрямовані на підтримку психологічного здоров’я учасників освітнього процесу, зокрема спеціальних педагогів, психологів та реабілітологів, які надають освітньо-корекційні та реабілітаційні послуги дітям з особливими освітніми потребами.
За активної підтримки ректора, академіка Віктора Андрущенка, та завдяки ініціативі декана факультету спеціальної та інклюзивної освіти, доцента Ірини Маркусь, факультет активно налагоджує міжнародну співпрацю з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва).
У рамках міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», метою якого є розробка ефективних методик роботи з дітьми, що пережили травматичний досвід, а також підготовка педагогів до роботи в умовах постконфліктного часу та воєнного стану, з 10 по 17 лютого 2025 року був проведений освітній тренінг “Психологічне консультування суб’єктів реабілітаційного процесу”.
Мета тренінгу:
Ознайомити учасників з технологіями психологічного консультування, психологічної допомоги і психосоціальної підтримки, які надаються в надзвичайній чи екстремальній ситуації, а також на етапі реабілітаційного процесу.
Цикл тренінгів проходив на різних локаціях:
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Освітньо-реабілітаційний центр «Трініті Хаб»
Медичний реабілітаційний центр "Пуща Водиця"
Спеціальна школа №5 імені Я.П.Батюка
Основні теми тренінгу:
1. Реабілітаційна психологія як міждисциплінарна наука про процес відновлення
функцій людини
2. Концепції «навчання впродовж життя» як невід’ємна частина практики фахівців з
психологічної реабілітації
3. Показання та протипоказання до психологічної реабілітації
4. Діагностичний інструментарій у реабілітаційному процесі
5. Спеціалізована реабілітаційна допомога щодо поширених психологічних розладів та
проблем у дітей, молоді, дорослих та осіб літнього віку
6. Функціонування соціальних груп за принципом «рівний-рівному» в Україні
Результати тренінгу:
Учасники тренінгу активно обговорювали питання реабілітації, надання психологічної підтримки, ділилися власним досвідом та брали участь у практичних вправах.
Учасники отримали нові знання та навички у сфері психологічного консультування та реабілітації, що дозволить їм ефективніше здійснювати свою професійну діяльність.
Практичні вправи допомогли закріпити теоретичні знання та оволодіти новими методиками психологічної допомоги. Учасники висловили позитивні відгуки про організацію та зміст тренінгу, зазначивши його високу практичну цінність.
Дякуємо всім учасникам за активну участь та сподіваємося на подальшу співпрацю!

З 10.02.2025 року на факультеті спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова стартує освітній тренінг
“Психологічне консультування суб’єктів реабілітаційного процесу”
Метою даного тренінгу є: ознайомити учасників з технологіями психологічного
консультування, психологічної допомоги і психосоціальної підтримки, які надаються в надзвичайній чи екстремальній ситуації, а також на етапі реабілітаційного процесу.
Термін проведення: 10.02.2025 – 17.02.2025 року
Час проведення: 10.00 – 16.00
Форма проведення: офлайн
Місце проведення:
10.02; 11.02 – м. Київ, вулиця Пирогова, 9, авдиторія 340,
12.02; 13.02;– м. Київ, вулиця Кіото 25, Освітньо-реабілітаційний центр «Трініті Хаб»
14.02 – м. Київ, Медичний реабілітаційний центр "Пуща Водиця", вул. Юнкерова, 48
17.02 - м. Київ, вулиця Кіото 25, Освітньо-реабілітаційний центр «Трініті Хаб»